Met deze 7 tips maakt u een effectieve printadvertentie
    Datum
    14 mei 2018
    Categorie
    Adverteren

    Zet u printadvertenties in maar behaalt u niet de gewenste resultaten? Twijfel dan niet aan het medium. Nog altijd is een printadvertentie geschikt voor uw boodschap. Zo is de kans groot dat uw advertentie met slechts een paar kleine aanpassingen meer oplevert. In deze blog geef ik u enkele tips die u helpen bij het maken van een effectieve printadvertentie.

    Zet beeld goed in

    Advertenties waarin beeld domineert zijn vaak het meest effectief. Vooral beeld waarop een gezicht te zien is heeft, mits u het goed inzet, een positief effect. De balans tussen beeld en tekst is erg belangrijk. Hoe minder tekst u gebruikt, hoe succesvoller uw advertentie vaak is. Wanneer uw advertentie minimaal voor de helft uit beeld bestaat, wordt hij beter bekeken. Daarnaast is het goed om uw logo te plaatsen. Volgens studies is de beste plek om deze te communiceren rechts onderin de advertentie. Maak hem niet te klein, mensen moeten hem snel kunnen zien.

    Zorg dat u boodschap en logo goed zichtbaar zijn

    Binnen 0,3 seconden beslist het brein van de lezer of een advertentie de moeite waard is om beter te bekijken. Heeft u de aandacht gewonnen? Dan heeft u vervolgens twee seconden de tijd om uw boodschap over te dragen. Om deze reden is het van belang dat uw boodschap en logo goed zichtbaar zijn. Deze dragen namelijk bij aan de keuze of iemand uw advertentie goed in zich op wilt nemen.

    Gebruik het principe van human gaze

    Met human gaze stuurt u waar iemand naar kijkt. Mensen zijn geneigd om oogcontact te leggen en kijken ook mee wanneer iemand zijn blik ergens op heeft geworpen. Dit betekent dat het slim is om in uw advertentie een afbeelding te plaatsen waarin een gezicht te zien is en de persoon kijkt naar uw meest relevante boodschap of logo. Hiermee verhoogt u uw succeskans met minimaal 20%.

    Less is more

    Zorg ervoor dat u de advertentie simpel houdt. Aangezien u maar twee seconden de tijd hebt om uw boodschap over te dragen is het van belang dat u niet te veel in uw advertentie wilt communiceren. Veel adverteerders zijn geneigd om meerdere boodschappen en beelden te gebruiken. Dit maakt uw advertentie minder effectief. Communiceer één boodschap met één beeld. Zo is uw boodschap niet te missen.

    Gebruik contrasterende kleuren

    Kleur heeft een grote invloed op het succes van uw advertentie. Mensen nemen namelijk eerst kleur waar voordat ze ook maar iets hebben gelezen. Ook kan kleur invloed hebben op keuzes die men maakt, iemands stemming en op koopgedrag.

    Bij de kleurkeuze van uw advertentie is het ten eerste belangrijk om uw doelgroep in gedachten te houden. Mannen hebben een andere voorkeur voor kleuren dan vrouwen. Vrouwen zijn in staat om meer kleuren te onderscheiden dan mannen. Daarnaast bestaat er ook nog een verschil tussen kleurgebruik voor verschillende leeftijden. Voor kinderen worden vaak wat opvallendere kleuren gebruikt, zoals roze voor meisjes, blauw voor jongens en geel voor baby’s. Voor volwassenen gebruikt men juist wat zachtere kleuren. Mannen hebben de voorkeur voor donkere kleuren zoals donkerblauw, donkergroen en zwart. Vrouwen zijn juist positiever over zachte kleuren zoals pasteltinten.

    Daarnaast is het belangrijk om een groot contrast tussen kleuren te gebruiken. Hierdoor kunt u meer de focus leggen op belangrijke onderdelen én is uw advertentie voor iedereen goed zichtbaar. Ook voor mensen die bijvoorbeeld kleurenblind zijn.

    Zorg voor een goede leesbaarheid

    Een goede leesbaarheid van uw advertentie is heel erg belangrijk. Gebruik een duidelijk lettertype, lettergrootte, bondige tekst en koppen om het scannen van uw advertentie gemakkelijker te maken. Daarnaast is ook hierbij contrast belangrijk. Plaats de tekst in een kleur die sterk afwijkt van de achtergrondkleur.

    Laat uw advertentie opvallen tussen de rest

    Een open deur, maar onderscheid uzelf van de rest. Gebruikt u concurrent vooral blauw, kies dan voor oranje. Verdiep u daarnaast ook in het medium waarin u uw advertentie plaatst. Welke kleuren worden hierin veelal gebruikt? Zijn dit lichte kleuren? Val dan op door juist voor wat bontere kleuren te gaan. Gebruikt het medium vooral donkere kleuren, kies dan voor een lichter uiterlijk. Voor alles geldt wel: blijf in lijn met uw eigen huisstijl. Voor uw doelgroep is het van belang om consistente uitingen te zien, zodat zij deze aan elkaar kunnen koppelen en zo herkenning voor uw merk ontwikkelen.

    Benieuwd of de inzet van printadvertenties interessant is voor jouw bedrijf? Wij adviseren u graag.

    Dit blogartikel is eerder verschenen op Dock35 Marketing

    Gerelateerde berichten

    Klanten werven via Facebook doet u op deze wijze

    Uw klanten weten u als geen ander te bereiken via uw…

    Creatieve inhakers, een leermoment voor iedere adverteerder

    Inhakers zijn er om onthouden te worden, maar ze zijn…

    Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over onze cookies en privacybeleid. Weigeren

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close