Een advertentie goed of slecht? Binnen 0,3 seconde weet u het
    Datum
    20 april 2018
    Categorie
    Adverteren

    Uit de resultaten van de Erasmus Universiteit in samenwerking met Magazines.nl blijkt dat er in het brein bij het zien van een advertentie een zeer snelle reactie plaats vindt. Een reactie die samenhangt met de waardering voor een advertentie. Voor u als adverteerder is dit interessant. Want hoe kijkt de doelgroep nou eigenlijk tegen uw advertentie aan. Weet het ze te overtuigen? Hebben ze er een positieve associatie bij? Worden ze geprikkeld om actie te ondernemen? Allemaal vragen waar u graag antwoord op zou krijgen.

    Sterke breinreactie

    Kort samengevat is er in het onderzoek met behulp van EEG de breinrespons op advertenties gemeten. In totaal zijn er 150 advertenties voorgelegd, verdeeld over vijf productcategorieën: auto’s, cosmetica, mode, voedingsmiddelen en elektronica. Zodra de advertenties geordend worden naar sterkte van de breinreactie, dan blijken advertenties die positieve emoties oproepen en ongecompliceerd zijn het meest effectief.

    Wat werkt wel, wat werkt niet?

    Een uitkomst die u zou verwachten. Wat u wellicht wel verrast is dat ook het merk dat adverteert invloed uitoefent op het succes van een advertentie. Zo hangt een hoge merkbekendheid samen met een snelle breinreactie. Angst of extreme humor werkt echter averechts.

    Want hoewel het gebruik van visuele metaforen weliswaar de aandacht trekt, wordt de advertentie uiteindelijke negatief gewaardeerd. Daar komt nog eens bij dat uw doelgroep veel moeite moet doen om de reclameboodschap te verwerken. Hoe meer verwerking er nodig is, hoe minder aantrekkelijk de advertentie wordt gevonden. Wilt u weten hoe u een effectieve printadvertentie maakt? Lees dan ook dit blogartikel.

    Gerelateerde berichten

    Met deze 7 tips maakt u een effectieve printadvertentie

    Zet u printadvertenties in maar behaalt u niet de gewenste…

    Klanten werven via Facebook doet u op deze wijze

    Uw klanten weten u als geen ander te bereiken via uw…

    Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over onze cookies en privacybeleid. Weigeren

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close